Wednesday, 10 December 2008

Cukupkah Hanya Sekadar Tutup Kepala?

Banyak blog yang saya lawati hari ini..

Bila cakap pasal aurat muslimah, kelihatannya tak ramai akhwat yang menyentuh perihal itu sedangkan masalah auratlah yang menjadi problematika muslimah kini.. Agak segan juga bila perihal aurat ini lebih banyak diutarakan oleh golongan ikhwan dan bukan kita sendiri.. Tapi saya sedar, kita harus saling mengingatkan.. Dan mungkin terkadang kita perempuan terlepas pandang, makanya lelaki bertindak menegur.. Terima kasih saya ucapkan..

Saya tergerak untuk membincangkan hal ini..

Tergerak ingin menyatakan apa yang ada di fikiran...Terdetik untuk berkongsi pengalaman dan ilmu yang diberi kepada saya oleh Yang Maha Kuasa..untuk kebaikan kita bersama..

Saya tidaklah bertudung labuh, dan saya tidaklah sebagus mana tentang agama Allah...

Tapi demi Allah saya tidak pernah rasa cukup dengan diri saya yang sekarang...Tiap hari saya mencuba untuk menjadi lebih baik dari semalam..Saya ingin berubah menjadi yang lebih baik! Saya percaya semua orang juga begitu...InsyaAllah..

Saya tidak malu untuk mengaku yang dulunya saya itu agak jahil tentang Islam.. Saya sering mencari alasan untuk tidak menutup aurat dengan sepenuhnya..Ya, saya memakai tudung..kalau nak dihitung, since darjah 4 lagi.. tapi waktu tu kat sekolah je la..Tapi, bila umur makin bertambah, tudung tu dah jadi kewajiban..Namun begitu, cukupkah sekadar menutup kepala?

Dulunya saya sering menganggap...

" Ala..kan sekolah perempuan, pakai baju lengan pendek pun tak pe..Cikgu lelaki jarang ada, bukan nampak pun kalau kita tak pakai tudung.." Itu waktu saya ditempatkan di satu sekolah perempuan di tengah bandar Petaling Jaya beberapa tahun lepas..

" Kaki bukannya orang pandang pun, tak payah tutup pun tak pe.."

" Kalau pakai kasut ni dengan stokin tak cantik la.."


Subhanallah...anda boleh menilainya sendiri kan? Betapa banyaknya dosaku ya Allah!
Tapi Alhamdulillah, syukur kerna Allah tidak membiarkan saya dalam kesesatan, kejahilan..

Allah telah tetapkan saya menuntut ilmu di Indonesia, di Universitas Padjadjaran..
Allah jadikan saya dikelilingi teman-teman yang sentiasa mendorong dan membimbing untuk menjadi muslimah yang sebenar..

Saya memang dah lama berkeinginan untuk berubah, tapi keinginan itu selama ini saya pendam..
Kewajiban menutup aurat sudah lama saya ketahui, tapi tak saya endahkan apa lagi menuruti...Mungkin saya takut saya tak dapat istiqamah.. Dan mungkin juga saya takut keindahan dunia yang saya rasai akan hilang jika saya berubah..

Yela..kalau dah tutup aurat dgn sempurna, perilaku pun harus disempurnakanlah.. Tak boleh la nak 'meronggeng' kat Mid Valley, pergi Genting Highlands bersuka-ria sampai tak ingat dunia.. Itulah port2 favorite saya dulu..
Seronok memang seronok..hangout dengan member2..tapi..apa itu tujuan kita hidup di muka bumi sebagai hamba Allah?

Sesampai je saya kat Indonesia ni..Alhamdulillah tak lama untuk saya tergerak hati untuk berubah..lantas saya nyatakan hasrat saya ke teman-teman..Mereka sangat bersyukur bila saya ambil keputusan mengambil langkah kanan itu..
Teringat lagi nasihat diorang..

" Berubahlah sedikit-sedikit..jangan paksa-paksa..tapi, biarlah istiqamah.."

First2 nak berubah susah sangat2!!
Hati memang kene kuat..

Ada satu hari itu, saya mula melabuhkan tudung menutup dada.. (Kalau tak dulu pakai tudung lilit kepala.. Imagine sendiri la gane ek..)Honestly, saya tak rasa selesa sangat, tapi saya tetap mencuba..
Tup2..ada seorang kawan lelaki menegur saya..

"Bella, ko pakai tudung gitu nampak macam mak cik je.."

Betapa geramnya hati ini..Saya mengadu ke seorang teman yang rapat dengan saya.. Tapi dengan tenang dia menjawab..

"Bella jangan fikir apa yang orang kata, tapi kena fikir apa yang Allah kata,"

Langsung terdiam saya..Betul3 (Gaya Upin&Ipin..:P )
Terus hilang geram saya kat budak lelaki tu..Lantaklah die nak kutuk saya ni makcik ke ap..Asalkan mendapat keredhaan Allah..InsyaAllah..

Bila tengok sekeliling, mata ni sakit sangat..
Tengok yang pakai tudung berlengan baju pendek..
Dah elok2 pakai baju kurung, diangkat kainnya sampai ke lutut...
Buat bodoh je bila lelaki lalu lalang..
Boleh plak nak marah bila lelaki2 itu mengenyit mata..
Sungguh bertambah pedih bila mereka itu adalah sahabat2 saya sendiri..Sahabat2 yang saya sayangi..Sahabat2 yang tak mahu saya biarkan terjerumus dalam dosa..
Tapi, saya sangat2 tak ada keberanian untuk menegur..Bagaimana?

Akan saya tanamkan keberanian itu hari demi hari..
Tapi buat masa ini, coretan blog ini sajalah yang saya mampu lakukan..

Sahabat2 perempuanku,

Bukankah dalam Al-Quran sendiri Allah telah berfirman dalam surah an-Nur ayat 31:

Dan katakanlah kepada perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (aurat), kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudungnya ke dadanya...

Kalau nak dikata tak pernah diajar tentang aurat, menipulah.. Kat sekolah agama dulu bukan banyak kali ke ustaz@ustazah ajar kat kita? Takpun waktu pendidikan agama islam, ada juga dalam syllabus tentang aurat ni..

Jadi mengapa mesti kita ingkar terhadap suruhan Allah?

Mengapa masih mencari-cari alasan untuk tidak menutup aurat?

Kalau ditanya, awak agama apa? Pandai jawab..Islam..

Tapi bila tanya, kenapa tak ikut ajaran Islam yang menyuruh muslimah memakai tudung? Terdiam terus..pastu buat-buat tak dengar dan tukar topik...

Lagipun untuk apa kita menayangkan perhiasan kita yang sangat berharga itu?
Nak tunjuk kecantikan kat orang ramai?
Nak biar mata-mata menjamahi kita?
Nak jadi bualan orang?
Serendah itukah harga kita?

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui..
Allah menyuruh kita tutup aurat pun demi kebaikan kita juga..

Agar tak diganggu oleh manusia-manusia yang tak dapat mengawal nafsu atas sebab kurangnya iman di dada..

Renung-renungkanlah sahabat2 perempuanku sekalian..
Marilah kita sama-sama perbetulkan diri kita..
InsyaAllah, hidup kita lebih diredhai oleh Allah S.W.T



.: When Heart Does the Talking :.

4 comments:

duha said...

mantap laa bella :)

moga Allah redhai dan berkati usehe bella..knape kite tercampak kat indonesia ni mesti ada banyak hikmahnya..memang banyak perkara baru yang kita pelajari..

thanks Allah for giving us the chance..

memang perubahan itu perlu dimulakan dengan 'small steps' tapi berterusan..

harap2 dipermudahkan urusan untuk sama-sama jadi "a better muslimah"

Bella Billa said...

duha- Thx 4 everything..InsyaAllah..Brharap sgt agar Allah terus memberi hidayah kepada kita semua agar tak terpesong dari menuju redha-Nya...
~Syg Duha krn Allah~

syuhadah_nik said...

bella..gya penulisan yg bgus..keep up a good work..
kter sme2 berubah..alhamdulillah,Allah tunjuk jaln kat kter..manfaatkannya..

su pun dh xkesh org nk ckp mk ck ke,nenek ke..
pe kesah..kter aim syurga.kan?hee..k la..
sme2 tegur mnegur eh..n at the same time.kter bantu kwn2 kter n adik beradik kter..hee..salam~

Dr Amad said...

Bella pun suka "meronggeng"? Welcome to d club...hik2

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails