Thursday, 26 February 2009

Akak takkan lupakan Kuya!

Kelas tadi memenatkan..
Mane taknye..lecture hampir 4 jam sekaligus..
Lecture CRP ( Community Research Program) ngan BHP ( Bioethics and Humanity Program) plak tu..Hmm..paham2 je la..

Sesampai je ke kamar..
On laptop..hasrat di hati nk bace blek lecture semalam..
Tapi, mcmne ntah.. Ke lain plak..
Tergerak nak tekan satu dokumen..
Click2..

Foto2 Kuya terpampang di skrin..
Rindunye kat Kuya.. Tetibe sebak je rasa hati.. Sebab sekarang, Kuya dah takde lagi kat dunia..

comel kuya waktu kecik2..

Kuya kucing kesayangan saya..
Telah meninggalkan saya pada bulan April 2007...

Orang cakap saya ni pelik sebab sayang sangat kucing saya..
Nape nak pelik plak?
Kucing makhluk Allah jugak..
Kucing juga merupakan binatang kesayangan Rasulullah..
Daripada saya dok sayang orang sampai terbawa2 rindu pastu menjurus kepada dosa...
Berkali2 ganda lebih baik saya sayang binatang..kucing saya..
nak peluk cium pun tak dosa..heheee

kuya waktu gemuk~
Kuya adalh love at first sight saya..hehe (ayat x boleh thn...tp betullah!!)
Oleh sebab antara adik beradik die, die yg paling comel..tambah2 bulu die paling unik...warna perang2 gitu..
Waktu saya form 4.. saya ambil die dan lg seekor nama Hana ( dibawah jagaan adik saya) dari kampung..
Mula2, embah wedok (nenek dalam bhs jawa) tak bagi bawa balik sebab kesian tgk kucing ni terpisah dari ibunya..
Tapi saya kate xpe, bleh bagi minum susu tepung.. Saya bgtau embah wedok sya akan jga kucing ni bebaik..

Punyela risau embah..sampai bru je sehari Kuya dan Hana ad kat rumah saya, embah call tnye kabar kucing2 ni..haha

Terkenang kembali geligat dan aksi comel Kuya pada separuh hayat pertamanya..
Aktif sangat.. Pastu, suke gigit2 orang..
Satu tabiat die adalah dok atas sofa sambil merenung ke luar tingkap..klu org panggil, mmg die buat dek je..
Bab makan jgn cakapla..no 1.. dia kene makan sorang2, kalau tak..makanan Hana pun dia habiskan..

Dia ni suka brjalan2 jauh..sampai satu hari tu die hilang..
sedih sangat!!
Namun nak dipendekkan cerita, lepas satu bulan..bru jumpe balik.. rupanya, ada pada family kawan adik saya.. Dah besar dah dia!!
Kesian pulak bila dipikirkan, mesti mereka dh sayang2 kaat Kuya ni, tp saya ambil semula..
Tapi saya sayang Kuya gak!!

Namun..
Life Kuya tak segembira dulu..
Dia selalu dibuli oleh kucing2 lain..
Hampir setiap hari, Kuya pulang ke rumah dengan luka yang baru..
Kesian sangat tengok dia..
Orang cakap, kucing ni kalau dimanjakan sangat, jadi tak pandai nak melawan..

Ada sekali saya ternampak die dibelasah seekor kucing hitam..memang betul, die tak melawan langsung!!
Kenapa x lawan, Kuya??!!!!
Kenapa biarkan kucing tu gigit cakar Kuya??!!

Badan dia yang luka2 itu, mama sya sapu dengan ubat..
waktu itu, saya tak berani untuk melakukannya..
Dia mengiau kesakitan sampaikan dia jadi takut apabila kami memegangnya..
X sampai hati..Kesian dia..

Bulan April 2006, saya sekeluarga brpindah dari Klang ke Petaling Jaya..
Bwk la Kuya dan Hana..
Bawak sekali anak2 Hana yang bru lahir..4 ekor anaknya..

Ingatkan kalau dah pindah, takde la Kuya kene buli lagi..
Tapi sayang, dia tetap dibuli dan dia tetap tak defense dirinya..

Banyak kali dia mencicit lari masuk rumah bila dikejar kucing jahat..
Tapi yang buat Ayah mengamuk..bila dia mencicit dan terberak sekali..
Bayangkanlah ketakutan yang Kuya rasakan smpai boleh macam tu...

Akhir-akhir hayatnya..

Badan Kuya dan tak gemuk macam dulu..
sekarang kurus sangat!! Boleh nampak bentuk tulang belakangnya..
Makan pun tak lalu..dia minum aje..
Sedihnye bila tengok keadaan Kuya waktu itu..
Sementara saya tak dapat berbuat apa..
Kuya dah jadi murung, tak seceria dulu...
Tak semanja dulu...

Kuya dah tak boleh diangkat, ditimang..
Sebab badan Kuya penuh luka, pegang sikit, dia mengiau kesakitan..

Beberapa hari sebelum Kuya mati, hairan bila tengok dia berjalan lebih kerap berbanding hari2 yang lepas..
Tapi, rupanya dia menghilangkan diri..
Kami sekeluarga mula risau..
Dahla dia sakit, pastu tak tau kemana..
Ada juga pergi ke sekeliling mencari tapi tak ada..

Dalam tiga hari kemudian...
Waktu itu, saya sedang menguruskan hal2 borang nak masuk matrikulasi di ruang tamu atas..
Adik dan abang saya menjerit di bawah memanggil saya..

" Bilah..Kuya dah mati! Bangkai dia kt luar sini ni..!"

Perasaan yang amat2 sedih bila saja mendengar kabar itu, hanya Allah yang tahu..

Mana tak sedih, kucing yang saya amat sayang dah mati!
Dulu...bila saya kena marah, bila saya sedih..Kuyalah pengubatnya.. Bila tengok gelagat dia, hilang semua masalah..

Adik saya berlari ke atas...

" Cepatlah Bilah, tgk Kuya..mata dia separuh tertutup..Cepat2!"
"Tak nak! Tak nak! Tak nak tengok!"

Saya tak sanggup tengok bangkai Kuya! X sanggup!
Tengok dia sakit menderita pun dah membuatkan hati saya menderita, inikan melihat dia mati, x bernyawa!

Ayah menyuruh abang tanam bangkainya..
Sempat abang saya tanya,

" Bilah nak tengok tak untuk kali terakhir?"

Tak nak! Biarlah kali terakhir saya melihat Kuya adalah waktu dia masih hidup..
Saya percaya, jika hari itu saya melihat bangkainya.. Sampai sekarang, apa yang saya akan bayangkan adalah keadaan waktu dia menghadapi ajalnya...
Biarlah kenangan manis bersamanya terus bersemi dalam diri ini..

Kini, Moya telah menggantikan tempat Kuya yang telah pergi..
Satu perkara yang saya suka tentang Moya adalah kerana Moya mengingatkan saya tentang Kuya..
Geligat mereka sama..
Waktu Moya kecil, saya ada memberitahu ibu saya,

" Ma, Bilah rasa roh Kuya masuk dalam badan Moya la.."
" Yela tu.." Mak saya jawab nak tak nak..Malas nak melayan anaknye melalut...
Hehe..

Moya pengganti Kuya


Sebenarnya, bagaimana sayangnya kita pada sesuatu atau seseorang sekalipun..
Dalam satu jangka masa, kita akan berpisah..
Kita harus siap dengan itu..dan memastikan kita tak jatuh tersungkur tatkala orang yang kita sayang telah pergi meniggalkan kita..
Cinta sesama manusia atau cinta sesama haiwan atau mungkin juga cinta pada sesuatu benda..bukan abadi..
Hanya ada satu cinta yang hakiki..
CINTA KEPADA ALLAH!
Cinta yang bawa ke mati..

Bagaimana untuk mendapat balasan cinta itu?
Senang..
Kita cinta Allah dengan sepenuh hati!!
Bagaimana nak cinta sepenuh hati?

Hmm..imagine jika kita cinta seseorang, kita akan menurut kata-katanya dan takkan melawan sedikit pun.. Bila dia kata, u jgn buat perkara ni yer...kita turut je kan sebab takut org tersebut hilang rasa cinta terhadap kita..

Begitulah cinta sepenuh hati terhadap Allah..
Menuruti segala suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya..
Mungkin mudah untuk dilafazkan, tapi pasti payah untuk menamalkannya.. Oleh kerna adanya hawa nafsu..
Maka hal yang demikian, kita perlu lawan hawa nafsu kita.. Mendidik diri agar tak tunduk kepada hawa nafsu bisikan syaitan..
Kalau terasa macam nak tidur waktu tengah belajar..tahan2..
Kalau terasa macam nak tengok cd time2 kerja ada je yang tak siap lagi..tahan2..

Begitulah..
The bottom line is.. Cinta Allah sedalam-dalamnya dengan amal makruf nahi mungkar agar insyaAllah, cinta kita itu diterima Allah dan agar kelak kita ditempatkan disisi-Nya..Aminnnn


.:When Heart Does da Talking:.

8 comments:

duha said...

saya sayang kucing saya juga..walaupun namanya begitu kekampungan tapi apa kesah.."pisang" tetap di hati..hehhe..tapi pisang pn da tue, bile2 je bole pegi dah..hu~ anak die tak comel plak tu..haha..die dpt gene ayah die kot, sbb mak die comel bangat deh..

erm..betul2..pape pun kte kne tau..Allah lah pencinta terhebat dan patut didambakan oleh sume org..so knape berpaling dr cintanya sedangkan itulah cinta hakiki,abadi n terbaik??

moga Allah mengurniakan cintaNya pada kita smue :)

Bella Billa said...

hmm...ye sy x nafikan namanya itu sgt kekampungan..sy sgt brsimpati trhadap pisang kerana tuannya bg nama kampung kt die..huu
Mcm xde nme len..
Huhu..

drrazi said...

saya pon bersimpati.....huhuhu....
mesti pisang tension dapat nama tu....sedih die....haduila~ kikiki

duha said...

drrazi n bella- kjam ah korg due..mne de die tension abg razi ooi..die happy go lucky je sjak diberi kemuliaan menerima nama pisang tuh..hahha..meh nak cite nape dapat name tuh..
di suatu malam yg gelap gelita ketika dalam 10 hari terakhir ramadhan..tibe2 terjumpalah saya seekor anak kucing di bwh POKOK PISANG di belakang umah..di atas rs belas kasihan dan simpati yang memuncak, saya dengan sukacitanya membawa ia masuk dlm umah dan sejak drpd itu membelanya smpai ia sudah mempunyai anak yg kurg comel..hehhe..tak macam tuan die :p erm..jadi, namanya PISANG tu dpt dr sejarah bagaimana ia dijumpai..supaya dia tak lupa asal usulnya :D ahhaha..BDW sejarah kita kan penting sbb boleh mengajar dan memberi peringatan..heh

p/s: jgn kutok2 pisang da..tesedak die kat umah..da la da tue

Al-Tuah Al-Shahab said...

Tuah ada 2 ekor kucing kat rumah. Dulu xsuka kucing smpi abah nk bela kucing Tuah xbg, sbb kucing ni suka gesel2 kat kita...gelilah plak.
Tp, slps abah berkeras gak nk bela kucing n masa cuti sblm ke sini Tuahlah yg perlu jaga dia, maka Tuah mula sayang kat kucing..hanya kucing Tuah yg 2 ekor tu jelah..yg lain, sorrylah.
So, bila Tuah dah suka kucing tu, maka abah bagi chance kat Tuah bagi nama kat 2 ekor kucing tu. Segera terlintas kat kepala yang jantan namanya Kucing n yg betina namanya Cat. Amacam?

Bella Billa said...

Al-Tuah Al-Shahab - wah..mantap gle nme kucing..

hmm..sbnarnye bile tgk gaya Al-Tuah Al-Sahab, mmg x nmpk pun ciri2menyayangi binatang..
mcm x caye je Al-Tuah Al-Sahab pn syg kucing..haha
Lepas mmbace cerita tuan hamba, bru sekg patik mengerti..

Don't judge people by its cover~

fArHaNa said...

huu. sedey je bila baca, teringat je kat Jack yg baru mati aritu. huuu.
skrg dh ada anak kucing baru terubat sikitla...tp Jack masih dirindui chewah=P
btw smart la layout bella..sweet je.hehe

Anonymous said...

kucing??!!mummy..lari!!..sorry la..i mmg xleh ngn kucing..dh cbe la belle tapi cm xde chemistry..cm ne??sesape ade solution??so,cm xde feeling bile ande smua crita psl kucng msg2..si pisang comel sgt ke?? haha..
miss susi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails