Thursday, 12 March 2009

Sadness ('_') in Happiness ('v')

Baru-baru ini, hati melonjak riang tika dikhabarkan..adik mendapat keputusan cemerlang dlm SPM..Alhamdulillah..=)

He deserves it!Congates cyg akak! Mmmuahh..('x')

Beberapa hari sebelumnya, ayah bgtau yang Najwa (anak buah trsyg~) tak sihat..cirit-birit, selsema..
Sebaknya bila dbygkanlah kesakitn yg ditnggung ank kecil yg bru brusia 3 buln ini...=(

Tiga empat hari yang lepas..Mama telefon waktu sy sedang asyik menikmati es ketan hitam (my fav drink) di gerbang.. =) Mama suruh beraya di Indonesia je tahun ini di Surabaya (ad kenaln keluarga d sane..) , tak perlu balik sbb dh balik untk cuti sebulan lebih nnti..lgpun, cuti sminggu jer..membazir duit je balik..Sedeyh..=(

Begitulah kehidupan~
Samada kita sedar ataupun tak..
Ada waktu kita diulit kegembiraan, keriangan, kemanisan..
Dan ada waktu kita diselubung kesedihan, keresahan, kepahitan..

Sampai org tua dulu2 pun ada pesan..
Kalau ketawa tu brpada2..jgn lebih2 nnti menangis kemudian..

Kegembiraan berselang kesedihan...
Kemanisan berselang kepahitan..
Kesenangan berselang kesusahan..
Best ke hidup begini??

Atau mungkin lagi best kehidupan tanpa kepahitan..tanpa kepayahan..? Everlasting happy life?
Tak de masalah..Happy jer..

Hmm...Best apa?? ( Kalau skali pikir..)

I dunno what u guys think but to me...
If there's no sadness, bitterness..That..we can't call it as life..
Life is a journey...
Where u have a goal..
To reach the goal, u need to go thru some hardness...
Kalau senang memanjang jer..tak gempak arr..

Ya..kita semua tahu..
kita semua pernah rasa..
Bila masalah mendatang...btul..
memang seksa!! memang geram!! memang rse sedih!!
kalaulah takde satu titik pun iman di dada, dh lama dh trjun dri tingkap ke ap..
kalaulah takde satu butir rasionaliti dlm minda, dh lama dh kene hukm gantung sbb bunuh org atas dasar tension yg sesgt dgn masalah..( PERHATIAN: Dun do dis at home!)

Tapi kalau difikir dalam2..
Kepahitan itulah mematangkan diri..
Kepayahan itulah mengajar diri..
Btul x?

Kesihatan, kekayaan, kelapangan, masa muda dan kehidupan...
Bayangkan kalau semua ini berterusan sepnjang hayat kita...
Tanpa adanya kesakitan, kemiskinan, kesempitan, masa tua dan kematian...
Apa mungkin kita akan tergolong antara yang beriman kepada Allah??

Bila diri dikelilingi harta yang menggunung, yang tak pernah hilang...
Bila diri berjaya mencapai segala yang diingini...
Apa mungkin kita ingat Allah pada waktu itu?
Mungkin ya, mungkin tidak..
Tetapi..betapa tinggi peratus kepastian ada tentang itu?

Ada pepatah mengatakan..
Bila kita mentaati Allah, kita akan menurut segala suruhan-Nya..
Bila kita mencintai Allah, kita akan mensyukuri segala nikmat kurniaan-Nya..

Berdoalah bahawa cinta kita kepada Allah amat dalam sehingga mana..bila diberi kesenangan hidup..kita mnsyukurinya dan tidak kufur nikmat!

Jangan sesekali kita leka terhadap nikmat yang diberi-Nya...
Manusia SERING LUPA...

p/s: dh lama post ni trperap kt draft...bru disiapkn =p
jd maaflah klu ad yg tak kene memane~
harap diprbetulkn...

.:When da Heart Does da Talking:.

2 comments:

fArHaNa said...

Hmmm... sejak dua tiga hari ni asyik teringat kat umah je, huhu, smpi terbwk2 mimpi...uhuk*_*

Hidup tanpa ujian? x thrill la~!!! hehe.

Manusia, mmg dah fitrahnya memang sering lupa, tapi bila dah sedar tu kita cpt2 la mohon ampun padaNya. Dia sentiasa menerima taubat hamba2Nya:)

Congrats for your brother:)

Bella Billa said...

Huhu..klu ckp psl tringt umah..kte 24/7 ingt..sob3..nk balik!! mama, ayah~ take me home!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails