Sunday 25 July 2010

Loneliness Brings You Closer to God

Adakah benar, kesunyian itu boleh membawa kita dekat dengan tuhan?
Jika anda tanya saya...
Jawapan yang akan saya beri adalah... tergantung apa di fikiran anda.

Ok..enough with the skema talking..

Bagi saya,
Loneliness=Alone
Alone=Your mouth is shut
Your mouth is shut=You spend more time thinking

Saya try compare waktu saya bersendirian dengan waktu saya dengan kawan-kawan...
Jarang kot...atau mungkin tak pernah kot.. waktu saya dengan kekawan, saya akan senyap jer, tak bercakap ape..(unless kawan saya tu tido la kan..)
Bila kteorang dok sibuk berbual,  jadi lupa sekeliling..hampir tak endah apa jadi kat surrounding...

Tapi berlainan waktu saya bersendirian..
There's no one that i can talk to..
Pada masa tu la, saya akan jadi lebih concern dengan surrounding..
The people...the sounds... and most of all, the God's beautiful creatures...
The bright sun, the blue sky, the white clouds, the green grass...
They are beautiful and lovely! 
Dan ketika mana saya tengok these beautiful creatures, saya jadi teringat pada satu ayat dalam Al-Quran,

"...Dia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut. Tidak ada sehelai daun pun gugur yang tidak diketahui-Nya.Tidak ada sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak pula sesuatu yang basah atau yang kering, yang tidak tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfuz)." (Al-Anam, 6: 59) 

***************************

Pepatah melayu ada mengatakan, sambil menyelam di sungai, minum air laut..- Karam Si Bella (aha2..suke2 hati tukar..)

Pagi tadi, saya ke Bandung sendirian untuk berjumpa dengan pakcik saya yang sedang cuti-cuti di Bandung.
Macam biasa, nek bas..
Sebab hotel Pak Chu area-area Pasar Baru, so naik bas ke Elang.. Lebih jimat masa daripada naik bas ke Dipatiukur.
Nak dijadikan cerita, waktu dalam bas, seorang pakcik dok sebelah saya.
Umur around 50..Pakai baju batik indonesia..
Nak gi kenduri kahwin ke? Fikir saya dalam hati..
Papelah..
Dalam perjalanan, sambil menikmati keindahan semulajadi kt luar tingkap..(eceh..)
Saya ansyik mndengar lagu2 feveret saya thru mp3..

Lebih kurang 20 minit berlalu..
Tetiba pak cik sebelah tu pandang saya, membentuk mulut ooaaeeuaoo...
Pakcik ni cakap ngan aku ke?
Langsung saya pausekn player..

"Dari universitas mana?"

Bapa memulakan perbualan...Jadi kami dok bual la tanpa henti... (p.s. best thing bout Bandung, the people sgt peramah-mostly.)

Tapi dah jadi kebiasaan, dan berjuta kali dah...(hyperbola sikit...)
Bila saya cakap, saya ni orang Malaysia..
they were like? Owh...yang bener.. Ga kelihatan kayak orang Malay sih.. (translasi: owh..biar betul..tak macam orang Malaysia pun..)
Aha aha aha.. (ketawa dalam sedih)
Tapi tak kisah lah..janji saya MUSLIM...=)
Saya tak kisah jadi orang korea sekalipun..yang penting saya muslim..huhu

Bapak ni serius baik..
Dia siap bagi saya direction untuk ke hotel yang Pak Chu duduk..

"Naik bis ke cicaheum, jangan naik taksi..mahal.." Dia sound saya, sebab pada awalnya saya cakap saya nak naik teksi..senang, so biar tak sesat.
Yang lebih mantap tu, bila dia siap iring saya sampai ke depan pintu bas yang nak ke cicaheum tu..
Fuh...
Alhamdulillah..
Save budget! And I got to know a new people! Yeay! (ini yang dimaksudkan dengan pepatah di atas..)
Semoga Allah merahmatimu..

****************

On the way back, the other way round plak..
Sakitttt Hatiiii bile ingat balik!!!!
Saya naik bas untuk pulang ke rumah di stesen bas Dipatiukur..
Bas tengah kosong..just 3 seat kat depan sekali, dah ad orang duduk..SEAT LAIN KOSONG.
Jadi saya pun duduk la kt seat yang dekat2 pintu...
senang kuar nanti..
Tetibe, ntah dari mana sorang bapak ni dok kat sebelah saya..
Eh eh..bnyk seat yang kosong, apsal kat sebelah saya gak bapak ni nak duduk??
Mula-mula saya sedapkan hati..Nak dok dekat ngan pintu kuar kot..
But still, ad je seat yang lebih dekat dengan pintu kot..
Uish...
Precaution : My eyes on you bapak! U make a move, and u'll never live again!
Lebih kurang 10 minit dok dalam bas, waktu tu bas lum gerak lagi..
Saya perasan bapak ni macam dah tak dok diam..
Toleh kanan, toleh belakang, toleh kanan blek.. (Saya kt sebelah kiri die..)
Apsal die dok toleh2 tu? Apa die tengok.. Jd saya tengok la apa yang ad kat kanan belakang die tu..
Belakang tu, ad lah seorang pompuan berjilbab..baya2 saya..
Hmm..tapi dari gaya pakcik ni..die lebih menoleh ke kanan die..

HUH!!
No wonder..
Mata kail dah jumpa ikan..
Ikan tu dahla comel, manis2, rambut ikal mayang, pakai seluar takat lutut...

Kalau saya ada kekuatan fizikal dan mental, dah lama saya tetak bapak ni.. kalau ikut hati la kan...
Tapi lebih mengejutkan, tak lama lepas tu..
Guess apa dia buat??


Dia tukar tempat..ke sebelah perempuan tu..Astaghfirullah!

Tak nak cite lebih, buat sakit hati je..
Tapi dalam situasi ni siapa yang salah??
Dua2! Yang laki kalah dengan nafsu, yang pompuan, buka peluang..

" Katakanlah kepada laki-laki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya..." (An-nur, 24:30)


"Wahai anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menyediakan pakaian untuk menutupi auratmu dan untuk perhiasan bagimu. Tetapi pakaian taqwa, itulah yang lebih baik. Demikianlah sebahagian tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka ingat." (Al-A'raf, 7:26)

Sentiasalah berdoa untuk kesejahteraan umat Islam.


.:When Heart Does the Talking:.

4 comments:

smile said...

bella,suka pos ni,alhmadulillah,urusan dipermudahkan ea alah pergi tuh,
hee yg alah balek,terigat citer yg sorang dari britain ni,ade bace x, pasal sorang budak muslim ni lalu,sebuah jln n nmpk sorang laki yg pelik kat ujung jln tuh,n dia mintak kat ALLAH supaya dilindungi, n esoknya kuar berita a young girl kne raped kat jln yg same,so this girl pergi police station ea n camkan muka raper tuh n die suh polis tanye why that man x rape die mase die lalu.
n that man jawab masa tuh die nampak 2 orang lelaku yg tinggi sebelah budak perempuan ni....
:)

ps:miza ade post citer ni kat blog die hee

Bella Billa said...

owh- yeke..uish..dasyat kuasa Allah..thx for the story..=)
nnti org gi blog miza bce..huhu

dr.illy said...

karam si Bella..
syukur Allah melindungimu...
take care a lot.agak2 dia lebih2 bagi je sedas dua..hehehe

duha said...

pakaian mampu membezakan kita, dan juga mampu melindungi kita..bukan setakat lindung dr sinaran matahari yang makin panas skrg ni, tapi most importantly melindungi kita dari mata2 bernafsu org lelaki..

kerana dirimu begitu berharga :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails