Thursday 25 December 2008

Trip to Saung Anklung Udjo

Ahad baru-baru ni, Biro Kesenian & Kebudayaan PKPMI telah menganjurkan lawatan ke Saung Anklung Udjo bertempat di Bandung..

Excited sangat nak pergi!! Waktu diedarkan senarai sesape yang berminat nak gi lawatan ni pun, nama saya adalah antara yang terawal! Hehe..

Mesti ada yang tertanya2, apalah yg excited sgt..tengok angklung jer..
Bagi saya itulah jawapan yg akan keluar dari mulut orang2 yang tidak menghargai seni! Art is a part of Life..Jadi kite perlu menghargainya..
Tambah2..ini adalah salah satu kebudayaan negara orang.. Tak salah untuk kita nak tambah ilmu tentang budaya mereka..

Makin bertambah excited bila ditunjukkan slide sedikit sebanyak aktiviti dan suasana di situ nanti.. Tak sabar nak tgk budak2 kecil menari, kepala geleng2..haha

Ahad itu, berkumpul dekat atm BNI di gerbang jam 1.45 pm..Tapi biasela kan..tak punctual punye.. Pukul 2 lebih baru la bertolak naik angkot yg telah disediakan.. Kuih2 ad dikasi gak untuk alas perut..Bru je lunch time tu, tapi ntah kenapa.. Perut masih menginginkan sesuatu utk diisi..Jadinya tak sampai beberapa minit, kosong lah kotak makanan tu.. Alhamdulillah..tak lah membazir..hoho (alasan...:P)


Dalam angkot, on the way to Saung Ankloung Udjo


Perjalanan makan masa dalam 45 minit..

Sesampai je di sana, kami disambut dengan baik sekali.. Ad welcoming gift and drinks.. Pusing2 kat souvenir shop sambil2 tangkap gambar sementara tunggu performance angklong bermula.. Cantik sgt2 barang2 yang dijual..Angklung, patung2 (kebanyakannya muka scary~) , topeng.. Tapi tak sempat nak habis tengok, senior2 mengarahkan kami ke pentas persembahan..


Di Souvenir Shop

Persembahan bermula lebih kurang jam 3.30pm..

Persembahan pertama adalah Wayang Golek..Demo utk 15 minit je la sebab katanya, sebetulnya wayang golek memakan masa 9 jam..gile ke ap.. Persembahan dalam bahasa sunda, membuatkan kita orang ternganga..sebab tak paham jalan cerita..tapi cuba2 paham melalui pergerakan character2 yang dimainkan.. Ada la a few words yang boleh difahami.. Tapi kesian tengok mat saleh2 yang kelihatannya blur.. Part2 lawak, mereka termangu je..haha



Persembahan kedua bermula bila kanak2 yang sangat comel memasuki pentas persembahan..Nama persembahan adalah Helaran.. Seorang anak kecil ditempatkan di satu kerusi khas dan dibawa keliling..diikuti nyanyian dan tarian..Comel sangat! At the end of the performance, barulah kami dijelaskan yang situasi seperti itu diadakan sewaktu majlis berkhatan..Budak yang berkatan akan diarak sekeliling kampung.. Nak tunjuk la yang budak tu dah sunat..hebat la kiranya..

Next performance, adalah Sundanese Dance- The Mask Dance.. Host tu kata, sepanjang performance, penari pakai topeng..tapi lagi tinggal beberapa minit nk abis persembahan, baru pakai..Tarian ini personally bagi saya membosankan..Ntah papela..

Diikuti pula persembahan Arumba..mereka memainkan alat-alat musik yang diperbuat dari bamboo dengan asyik sekali..
Setrusya adalah Mini Anklong dan Anklong Padaeng.. Mereka memainkan 5 buah lagu dari merata tempat di Indonesia seperti lagu dari Acheh, Sumatera, Jakarta, Jawa Tengah dan Papua..Kelakar sangat bila teringat gelagat seorang budak berusia baru 2 tahun yang sama2 terlibat dalam persembahan.. Sepatutnya angklung yang dipegang itu, perlu digoyang mengikut irama, tapi dia guna angklung jadi kuda kepang..



Last part of the performance is the best part..Play angklung together! Kami dipinjamkan angklung untuk dimainkan bersama..Angklung itu sendiri diklassifikasi kepada 7 jenis, 1 smpai 7..Same je la macam musik ad notes a sampai g, do re mi fa so la ti do..
Kami diajar cara nak main angklung.. Bunyi pendek, panjang dan sangat panjang.. Kemudian, diajar membaca isyarat tangan yang diberi..kalau tangan cam gini, orang yang pegang aklung nombor gini2 kena la mainkan angklungnya..
Mula2, main lagu kanak2..seterusnya yang lebih susah..
Akhirya, kami berjaya memainkan lagu2 hits seperti lagu Can't Help Falling in Love with You, You Raise Me Up..dan ada a few lagu yang tak ingat tajuknya..hebat..huhu.. Duha semangat je dok main angklung die..haha

Jam menunjukkan pukul 5..Tak solat Asar lagi, tapi performance lum abis..Tak boleh jadi, solat itu lebih penting! Selesai solat, persembahan tu dah habis..

Kami diberi masa untuk beli2 souvenir.. Tapi saya dan Duha ambil kesempatan ut=ntuk bergambar di pentas..hehe..tangkap gambar dengan instruments dan tak lupe bergambar dengan seorang budak yang menjadi kegilaan ramai~ haha..( jgn jeles kpd sesiapa yang berkenaan..) bukan apa.. Tapi sebab budak ni waktu menari semangat giler..



Selesai beli souvenir, kami pun pulang naik angkot tadi.. Macam biasa, jalan jam.. So, tersengguk2 la dalam angkot, perut pun tak sedap~

Tapi tak kisah la..hari ini saya mendapat pengalaman yang tidak dilupakan..belajar main angklung dan merasai budaya orang Sunda..Kalau nak ditulis kegembiraan waktu menyaksikan persembahan itu, tak dapat ditandingkan dengan perasaan sebenar.. Anyway, i'll keep this sweet memories in mind..

.: When Heart Does the Talking :.

8 comments:

duha said...

asal la slalu ade 'bdk' menyebok dlm gamba-gamba kite tuh? hahha..kalau tak bagi die masuk nnt terase plak kan..:p

eh..tau tak..kite kne sntiase bersemangat dalam stiap perkara yang kita lakukan..makan semangat..blaja semangat (ye ke nih??)..tidur semangat..so, main angklung pn kne smangat..hehe..jd jgn pertikaikan knape bersemangat main angklung..

erm..anyway, unique experience..maybe bole luaskan pengetahuan bout masyrakat lain :)

Anonymous said...

eleh...best sgt ke g angklung tu??(dgn nada ajelus n gedix..lalala)..

haha..duha mmg semngt pun bab2 mkn..lalala..

video yg bella tunjk tu mnarik..comel dorg menari..belum tgk lagi su mnari cm tu..haha..
ape2 pun,next time kter g trip sme2..hehe

Anonymous said...

sebok ah sue..tanak gi same ngn sue..nnt malu sue dok menari kat pentas..die tak jmput lagi dah nari dulu..hoho..malu deh..jange nak wak malu oghe klate na..

p/s: duha smgt makan ape salahnye..jeles laa tu

Dr Amad said...

Menarik pengalaman tu...Tapi lagi menarik pengalaman pulang ke kg...hehe..

Duha memang cmtu...xpayah bgtau.Tgk muka pun tau

Anonymous said...

Dr Amad- Sob2..jgn la ckp gtu..nak pulang kg gak!! xpe2..bln 2 balik~

duha said...

ceh..smpat lg ngutok org..bella lg smgt..heh

Dr Hana said...

Bella...berani kamu ambil gambar sama bakal suamiku!!! berani kamu!!! Bila die sudah besar nnt daku mau pinang dia!!T_T

Xpe2, die besar nnt kita tengoklah dia pilih sapa...!!! You or me!!
ceh... terover la pulak....
Xpela bella, awk amek die, edward cullen kita pnye k........

sekian.
wassalam

Dr Hana said...

p/s: di bahagian kanan gambar ketiga terdapat gambarku, iaitu sebanyak kira 1/8 dr keseluruhan.
bertambah berseri2 gambar itu dengan kehadiran 1/8 itu....
apa mengarut di siang ari ni...:P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails