Saturday 13 June 2009

Kalau Bisa Saja Ku Ucapkan Lebih Dari Terima Kasih...

Profile Downloading...

1.Nama: Zuraidah Sainan
Tarikh Lahir: 2 Mac 1960
Tempat Lahir: Melaka

2.Nama: Mohamed b. Hitam
Tarikh Lahir: 20 Disember 1956
Tempat Lahir: Johor

Ntah knapa..
Teringin skali bercerita tentang mereka..
Mungkin kerna rindu..
Ya..rindu!!
Kerana ini baru pertama kali saya berjauhan dari mereka lebih dari 4 bulan..=P

Mama, yang melahirkan, yang membesarkan dengan kepayahan..
Ayah, yang berkongsi kepayahan membesarkan, yang memahami...

Betapa saya bersyukur kerana mempunyai ibu bapa yang menyayangi..
Betapa saya bersyukur kerana mereka masih disini, masih bernafas di bumi Ilahi..

Sejauh mana telah saya korbankan diri saya untuk mereka?
Sejauh manapun takkan setanding dengan pengorbanan mereka...

Terima Kasih!
Terima Kasih!

Kerana telah melahirkan..
Kerana telah membesarkan..
Kerana telah banyak berkorban demi Bilah..
Kerana telah banyak bersusah-payah...

Tak pernah sekali saya dengar mereka mengeluh...
Namun yang mengeluh, yang membenci, yang memarahi itu saya..Cuma saya..
Hanya kerna jika keinginan tak dipenuhi..

Betapa saya sangat menyusahkan...Sejak lahir sampai sekarang...
Seorang anak yang kuat menangis, keras kepala, panas baran, moody...
Hanya mereka yang punya tahap kesabaran yg sgt tinggi yg akan berjaya menahan diri dari membuang saya..
Mereka itu adalah mama dan ayah..

Sebelum kelahiran saya pun, dh cukup menyusahkan mereka..
Saya lahir beberapa hari lewat dari due date (tarikh yang dijangka)..
Menyusahkan mereka yang harus berulang alik ke hospital disebabkan false labour...

27 September, saat saya dilahirkan..
Disebabkan kepala yang besar =P , mama terpaksa mengharungi kepayahan saat delivery..Kesian mama..
Sampai sekarang, mama still cakap kepala saya besar...

Beberapa tahun pertama saya hidup, saya cukup dikenali dengan sifat kuat nangis..
Mama cakap kuat yang sangat-sangat...
Sampai mak (org yang menjaga kami adik-beradik) tak sanggup menjaga saya..
Mak pernah kurung saya dalam bilik, bertambah2 kuatlah saya nangis...

Masuk darjah satu, saya terkenal dengan sifat tak nak pergi sekolah...
Penat mama dan ayah memujuk saya untuk ke sekolah...
Punyalah tak nak pergi sekolah, dari saat bangun tidur, dalam bas sekolah sampai tiba di sekolah saya akan nangis..
Terniang2 lagi di fikiran..waktu nak naik bas pun kena paksa sehingga dimarahi oleh Abg Wahid - pemandu bas sekolah kami..( x suke die sebab die slalu marah saya =P)
Klu diingat balik, memang malu lah! Mesti time tu sume org dlm bas tgk sy nangis.. tidakk!!!!

Waktu sekolah gak, saya selalu tertinggal buku sekolah kat rumah.. Tapi mama dan ayah tetap sanggup tinggalkan kerja mereka ambil buku dan hantar ke sekolah..

Waktu kecik2 nih gak, saya adalah kakak yang sangat 'baik'...
Rase macam nak 'belai' adik saya all the time dengan semua anggota yang saya ada.. (kaki, tangan dll)
Muka dia sampai sekarang masih ada tanda2 sayang dari saya..
Btul...'sebaik' itu..
Tapi mama dan ayah tetap bersabar dengan kerenah kami..
Kadang2 meletup biasa la..

Dah masuk sekolah menengah, lain ragamnya..
Mid valley dekat ngan rumah..
Selalu mintak duit kat mama ayah, nk kuar jalan-jalan dengan kawan...

Kokurikulum, sayalah yang paling malas nak join..
Tp at least saya jujur dengan mama dan ayah..
Sy tak nak join koko sebab saya tak suka panas terik.. (sy tau bunyi mmg gedik!)
Mereka paham..

Waktu sekolah menengah gak, saya tak suka gi sekolah..
Tapi saya bajetkan dalam sebulan 3-4 ari je la tak gi sekolah..
Alhamdulillah saya jujur dengan mereka...Saya tak tipu saya sakit perut ke ape..

'' Ma, Ayah..Bilah tak nak gi sekolah..Malas..Takde pape arini kt sekolah.."

Masuk matrikulasi...
Mama n ayah terpaksa spend gak duit mereka kat saya walaupun dpt biasiswa...
Nak dekat final exam, cari pasal lagi..
Pergi jalan2 dgn kawan2 kat Teluk Cempedak, on the way back..
Bawak kereta gila2 sampai accident langgar tembok..
Kereta sewa kemik..
Mama dan ayah terpaksa bayar kerugian untuk saya..
Tapi mereka tak marah..

Kalau nak diceritakan semua..Subhanallah..
Tak terkira banyaknya..Banyak yang telah saya taruk beban atas mereka...

Mama Ayah tak pernah mengeluh, tak pernah bising...
Mereka menjaga, mendidik saya dan adik beradik dengan penuh sabar...
Mulianya yang bernama ibu dan bapa..

Mama, Ayah...
Maafkan Bilah..
Kerna telah banyak menyusahkan...

Bilah Sayang Mama dan Ayah Sangat3...
Bilah tak nak menyusahkan Mama dan Ayah lagi...
Bilah dh tak sabar2 nak balik Malaysia.. Dah tak dapat tahan rindu!!
Nak hug kiss Mama Ayah!
I LOVE U BOTH!

Dan Kami Perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukan dalam usia dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu, dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepada Aku kembalimu.. (Surah Luqman, 31: 14)


.:When Heart Does the Talking:.

7 comments:

duha said...

"kuat menangis, keras kepala, panas baran, moody"

i totally agree on this one :p
haha..

erm..tape..yang dah lepas..kita takleh nak ubah..duha pn slalu susahkan mk ayah..smpailaa die hantar ke sini..

that's why laa berazam dah tanak nysuahkan mereka lagi..n kita usaha bukan stakat tak menyusahkan..malah menyenangkan n menggembirakan mereka..ok?

think ahead! dah tiba masanya kita bekorban utk derang pulak..cukuplah kesusahan n pengorbanan parents kita selama ni..dan itu pun takkan mampu kita balas..

p/s: i love my parents soooo much and of course, for me..derang lah parents terbaik seantero dunia..hehe..(btul ke eja tu :p)

p/s2:bella, u shouldn't suppose to tell bout that acciddent kat teluk cempedak..cuz nanti sumone akan tak caye kat bella lg utk bawak keta..:p saya dah kena! '-__-

p/s3: doa moga kita sempat berbakti pada mak ayah kita..n doa mereka dibalasi syurga Allah taala..sebab tiada yg lebih baik dr tu..

p/s4: pnah dga kan doa anak soleh yang akan berterusan utk mak ayah bila mereka dah tiada..so satu cara nak balas jasa derang is by being anak soleh..(and in our case anak solehah laa..hehhe..kang lain jd :p )

Al-Tuah Al-Shahab said...

salam,
patutlah mcm ni,
mmg dr kecik ke? haha
tp, adatlah mcm tu,
bak kata ortu:
menjaga lembu sekandang lebih senang dari menjaga seorg anak or adik perempuan,
Tuah stuju coz I hv 2 sis yg sgguh mem'bella'kan, wakaka
jgn marah

dr.illy said...

bella...citer ni lawak la..hehe
tataw la org laen tapi bg hawa lawak..
tapi nampak comel..ngeee~~

betul kate kak duha tu..
dah tibe masenye kite plak balas jasa derang kan
kite pon da besar da bleh wat kputusan yg baik utk kite..
yg penting..bukan setakat bw kereta je
tapi dlm setiap perbuatan ingatlah org yg tersayang...weeee~~

saya syng cnta rindu kasih mama n abah sy jugk!!=)

3rdmarch said...

Tgh2 exam sume duk rindu ma abah msing2..

xsabor nak jumpa diaorg..

huk3..

bersyukurlah kerana mereka dengan gagah berninya menjalankan t/jwb mereka membesarkan kite..

bersyukurlah kite bkn dikalangan y dibuang di dlm tong smpah,longkang,sungai,toilet dll..

bersyukurlah kite punye mereka..

cactus biru said...

bella bella,
soooo like u!
haha

balik mesia ni kte spend masa seabis baik ngn mak ayah ye..rindu jugak....
has juga sudah terlalu lama tidak balik. hampir setaun.baru tau rsa cmne..
homesick.homesick.

jom balik mesia jmpa mak ayah..

syuhadah said...

budok nie smpai ke besar mmg kuat nangis..ops..haha..xpe belle,kamo pnye hati yg lembut,mudh tersentuh,itu kelebihn kamu dpda org yg hati keras..(tgk cter korea pn bole nangis)..

p/s=i love mama n papa also..

p/s 2=sye xpnah accident naik kete..haha..

p/s 3 =i luv u also..thanx..kmo sgt chumil..lalala~

p/s 4=dh2,stdy osce cpt..

Bella Billa said...

Amboi..pnjg bebeno komen..
tp disebalik kuat menangis, keras kepala,panas baran, moody..
ad terselit comel, manis, baik hati, pemurah... tak gtu duha? hahaha~

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails