Tuesday, 30 June 2009

Tatkala Cinta Menghambat, Hati Kian Terpaut...(2)

Pernah saya utarakan hal ini tak lama dulu..
Tapi kini disini saya kira saya harus menyentuhnya lagi..

Sebagai peringatan buat diri yang sering lupa diri..
Khusus buat teman yang ber'teman'...
Dan juga perkongian buat kalian..

Hati tulus seorang wanita, dihambat cinta sang jejaka yang pandai bermain kata-kata..

I think i'm in love with him...

He's the right one for me...

He's romantic in everyway and i just can't take my eyes off him... (agak hiperbola =P)

Wahai wanita...
Kalbumu kudus lembut bak sutera...
Pantas terobek tatkala ditoreh...

Apa maumu dalam hidupmu?
Benarkah ini maumu?
Cinta yang dikatakan abadi namun tiada cinta yang lebih abadi dari cinta Ilahi...
Kau mengagungkan cinta kau dan lelaki namun kau lupa cinta kau pada Yang Maha Mengasihi...



Bangunlah dari mimpimu sayang...
Bangkitlah dari kealpaanmu...

Kau adalah pecinta...
Namun cinta yang perlu kau kejar dalam hidupmu hanyalah cinta hakiki, cintamu pada Sang Pencipta..
Bukan cinta duniawi, cinta yang tak dibawa mati...
Cinta mu pada si polan hanyalah diulit kemanisan ciptaan syaitan...

Tak perlu lagi ku jelaskan ayat Allah yang menentang kau bersama si dia...
Kerna aku tahu..kau tahu..

Ingatlah...
Dirimu di dunia adalah hanya seorang hamba...
Kau hidup di dunia punya misi yang perlu terisi!!!

Dan (ingatlah) ketika Tuhan-mu Berfirman kepada malaikat, ''Aku hendak menjadikan khalifah di bumi.'' Mereka berkata, '' Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memuji-Mu dan menyucikan nama-Mu? Dia berfirman," Sungguh Aku Mengetahui apa yang kamu tidak ketahui."

(Surah Al-Baqarah, 2:30)

Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.

(Surah Adz-Zariyat, 51:56)

Tiada masa untuk main-main cinta...
Tiada waktu untuk gurau-senda...
Kau belum tentu kapan matimu...
Mungkin nanti dan mungkin juga esok maut menanti...
Apa baru mahu menyesal tatkala nyawamu telah sampai di kerongkongan?

Wahai sahabat, aku percaya kau kuat...
Aku percaya kau boleh..
Putuskanlah tali syaitan yang melilit erat jiwamu...

Kalau benar kau mencari cinta yang diredhai...
Kau kan mencintai dia atas dasar cintamu pada Allah...
Bukan atas dasar keinginanmu semata-mata...
Bukan atas dasar ke'cinta'anmu terhadap si dia...

Kalau benar lelaki itu mencintaimu kerana Allah...
Takkan pernah dia mengusik hatimu...
Sehingga kau menjadi halal baginya...


Tiada istilah cinta islami (dlm bahasa kasarnya couple versi islam)...
Kerna Allah telah jelas-jelas Melarangnya di dalam ayat-ayatNya...

Mohonlah kekuatan dan ampunan dari Allah..
InsyaAllah, Allah akan membantumu..
Kerna Dialah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang...


.:When Heart Does the Talking:.

16 comments:

duha said...

assalamualaikum..

moga artikel ni bermanfaat buat kita semua..

manusia mmg sering terleka, sebab tu kita perlu sering memohon padaNya agar diberi kekuatan dan ditunjukkan jalan yang lurus..

moga kita dijauhkan dari segala bntuk maksiat hati..

miss susi said...

assalamualaikum...
bile mulai jatuh cinta,semua trsa indah..yang haram dihalalkan..
ye..cinta itu fitrah,kurnian Allah..tapi cinta itu jga ujian buat hambaNya..

andai dri ini terjatuh cinta lagi sbelum halal jalnnya,ingtkan lah dri ini..sbab sye tdak sempurna..

p/s= jiwang sgt ke ayat??haha...like i care~

3rdmarch said...

hebat cik bella..

semoga jumpa suami idaman..

agr dpt bercinta sampai ke syurga..




p/s :

pecayalah cakap saya..
lelaki ni xboleh dipercayai..
kecuali y tertentu sahaja..
ehee~

Dr.Illy said...

assalamualaikum...
kandaku Bella...
aku menangis lagi..terima kasih atas artikel ini...
walaupun itu mungkin dosa silamku,namun aku harap ia takkan kembali lagi mengetuk pintu hati ini..
kerna aku tahu siapa diriku..
aku insan lemah...

terima kasih sahabat..
aku bisa kuat kerana kamu semua..
allahuakbar!!!=)

cekodokpisang said...

Keharaman bercouple lebih jelas dari matahari di siang hari. Namun begitu masih ada yang berusaha menolaknya walaupun dengan dalil yang sangat rapuh, antaranya:

Tidak Boleh dikatakan semua cara bercouple ituharam, kerana mungkin ada orang yang bercouplemengikut landasan Islam, tanpa melanggar syariat

Jawabnya: Istilah bercouple berlandaskan Islam itu Cuma ada dalam khayalan, dan tidak pernah ada wujudnya. Anggap sajalah mereka boleh menghindari khalwat, menyentuh serta menutup aurat. Tetapi tetap tidak akan boleh menghindari
dari saling memandang, atau saling membayangkan kekasihnya dari masa ke semasa.
Yang mana hal itu jelas haram berdasarkan dalil yang kukuh.

Biasanya sebelum memasuki alam perkahwinan,perlu untuk mengenal terlebih dahulu calon pasangan hidupnya, fizikal, karaktor, yang mana hal itu tidak akan boleh dilakukan tanpa bercouple, kerana bagaimanapun juga kegagalan sebelum menikah akan jauh lebih ringan daripada kalau terjadi setelah menikah.

Jawabnya: Memang, mengenal fizikal dan karaktor calon isteri mahupun suami merupakan satu hal yang diperlukan sebelum memasuki alam pernikahan, agar tidak ada penyesalan di kemudian hari. Namun, tujuan ini tidak boleh digunakan untuk
menghalalkan sesuatu yang telah sedia haramnya.

Ditambah lagi, bahawa orang yang sedang jatuhcinta akan berusaha bertanyakan segala yang baik dengan menutupi kekurangannya di hadapan kekasihnya. Juga orang yang sedang jatuh cinta akan menjadi buta dan tuli terhadap perbuatan kekasihnya, sehingga akan melihat semua yang dilakukannya adalah kebaikan tanpa cacat.
Sebagaimana diriwayatkan dari Abu
Darda; Cintamu pada sesuatu membuatmu butadan tuli.


Marilah kita sama-sama menjauhi perkara yangseumpama itu dan mejauhi hal-hal yang telahdilarang (haram). Tegakkanlah yang benar dan katakanlah salah kepada yang batil. Janganlah berhujah untuk membenarkan perkara yang telah
terang haramnya di sisi ALLAH

p/s-carila sesorag yg Mencintai tuhannya,nescaya dia pasti akan mencintai anda

p/s2-ingt perempuan yg baik untuk lelaki yang baik-refer surah 24:26

p/s3-tapi sblum mngharapkan pasangn yg baik..anda dahulu la yg perlu jadi baik

cekodokpisang said...

tertarik ngn p/s 3rd march

kalo x keberatan bolehkan sedara brkongsi????

mungkin dapat mbuka mata insan2 yg masih x dpt kluar dari lembah yg sgt dlm dan gelap ini

miss susi-part maner yg jiwangnye??

miss bella-syabas..entri sgt menarik..semacam sedari begitu menjiwainya..mybbkan pembaca terasa spt berada di tempat kejadiaan...truskan menulis

miss illi-kami sentiasa bersama2mu..terima kasih ya ALLAH kerna mengurniakan dia(dr illi) dlm hidup kami..

miss duha-erkk..bai

miss susi said...

wah cik cekodok pisang...mantop..
xjiwang eh??huh...nsb bek..

marilah bersme2 kter memilihara diri kter dri terjebak dgn virus nie..hehe..lets be a muslimah 24 hours...

Bella Billa said...

duha - waalaikumusalam, btul tu duha..manusia mmg sering lupa..jd kte sbg teman juga hrus turut mmbantu utk slg mmperingtkan dgn penuh kesabarn dn x pernah putus asa wlaupun terkadang kepayahan terasa..

miss susi - hmm..klu kmo ad hati nk wat bnde nih walaupn kmo dh tau ap hukumnye..
sy akn tolg kmo
but b4 dat i'll kick you!

3rdmarch..uhuk2..doakn la ye..(dh start berangan~)
owh..psl percaye pd laki tuh..mmg dh lame dh sy mmg xpercye sgt lelaki nih..so x prlu risau la..sntiase brjaga2..hoho

Bella Billa said...

Dr. Illy- sayangku hawa..stiap antara kita punya kisah silam yg memngkinkan kita merasa kekesalan..namun ingat, jgn sesekali menyesal segala ap yang telah dirimu lalui dlm hidupmu..kerna tanpa kisah lalumu, kamu tidak akn menjadi dirimu sekarang..

aku akan sntiasa mendoakn kebaikan buat dirimu dan juga sahabat2 yang lain...

semoga kita kan bertemu di syurga kelak..insyaAllah!

p.s. automatisny sy akn brbhs puitis tatkala menulis utk anda =P
like i care~ hehehe

Bella Billa said...

cekodokpisang- terima kasih sbb dh memntapkn tulisan hasil karya sy yg cetek ilmu ini..
well-explained!

yg menarik prhatian sy bila anda mnyatakn cinta pd seseorng itu mmbuat kita jd buta..btul3

biar sy bg contoh, dlm situasi satu couple nih..si lelaki trkeluar angin(dlm bhs kasarny trpruut)
atas dasar cinta buta, msti la si pompuan tu nk jage hati laki tu kn.. instead of saying "euu..pengotor! busuklah!", si pompuan akn ckp "ape u ni? (dlm nada manja) hehe..comel la u~" attention: perbualn ini dilakukn dgn keadaan thn nafas =P
hebat x contoh ni? hehe

p.s. dlm komen ke2 anda, nmpkny anda tlh mengmbil alih tugas sy..harap maklum =P

miss susi said...

belle..analogi anda sngat membuat sye gelak golek2..hahaha...

soaln buat sesiapa la yg nk bgi komen..kalo xcouple,mcm mne nk kawen?
kalo kawen,mesti knal dlu kan?kan?kan?huhu....

Dr.Illy said...

haahahah..betul2 tu miss susi.analogi miss bella menyebabkan urat 'keluar angin'saya macam nak putus..hehe

terima kasih duhai sahabatku cekodokpisang,miss susi,miss duha dan miss bella..akanku tabah dan terus tegar di jalan ini.ini jalanku yang abadi sejak azali..cuma mungkin pernah dulu aku terpesong sebentar.syukur aku masih disini.terima kasih ya Allah atas nikmatmu.saya sayang sahabat2 saya..nak bercinta sampai ke syurga dengan mereka.hehe

p/s:takpe bella..berpuitis lah.nobody care..haha

p/s2:tiba2 rindu kat miss hasumah..ape khabar lah dia ek..huhu

Bella Billa said...

miss susi - ap ni miss susi..bkn cekodok pisang dh jwb ke persoaln anda nih kt komen die tuh..try cek blek..huhu

dr.Illy - btul2..rindulah miss hasumah~ hasumah, kamuk apak kabak? tak rinduk kamek kak? hohoho

Dr.Illy said...

bella..tu kalau cik hasumah tau tu mengamuk dia kang.haha..

pssst...semalam saya dapat pesanan.ada lah seorang sahabat ni nak mencarikan saya jodoh.tapi dia bagi saya syarat.dia kata dia akan carikan jodoh paling soleh untuk saya dengan syarat saya kena janji jadi solehah dulu..kuikuikui.baik sungguh hati sahabat ni sampai nak carikan saya jodoh..

3rdmarch said...

2 cekodok pisang :

senang cite camni la..
kalau laki 2 nak berkenalan..
sesaje je..
pah 2 ajak kuar saje2 je..
bg ayat romantik ke..
sedikit janji2 manis..
klu y islamik skit bg hadis2 skit di waktu y sama..
pakai kopiah skit..
selagi hok laki 2 xajak nikah..
atau pun xmasok minang..
bkn laki baik(dari segi menjaga adab pergaulan atau ingin menjalin perhubungan) la 2..

mintak maaf la makhluk sekaum..
bkn nak belot..
kesian kaum y sekaum dgn ibu,bakal istri dan iA bakal anak perempuan sy ni..



2 miss susi :

serius x syok klu dah kenal..
da kenal mula la nak carik lain..
ehee~



2 bella :

haish..jgn xpercaye kat sume..bkn sume jahat..cam sy..sy baik..kui3.. ;p
de lagi y boleh dipercayai..
atau utk diminta tolong..
hidup ni kene saling menyokong..

hawa :

nikah je la klu dah ada calon 2..kui3~



p/s :

1)diri ini juga mempunyai sedikit sebanyak ciri2 laki di atas..mungkin 100%..mungkin 200%..haish..teroknye aku.. =(

2)takut plak duk pk sape la bakal ibu kpd anak2 diri ini nanti sbb dri sendri pon byk kelemahan..isk3..mitok2 la bole hok molek..

3)juga bimbangkan "bakal" anak perempuan diri ini..iA..kalau ada rezki..anak laki bimbang gak..tp kurang skit..ehee~

Bella Billa said...

3rdmarch- xde la ckp x caye sume..sy caye ayah sy, atuk sy, abg saya..kmo? hmm..leh caye ke? huhu

hmm..setiap manusia tuh ad kelemahn masing2..dr ctu la kita cuba perbaiki diri utk jd yg lebih baik..bkn terime seadaanya~
dh bodoh dibiar bodoh..
dh malas dibiar malas..
x leh la gtu..

p.s. tnggungjwb seorg bapa trhadap ank prempuanny mmg sgt besar..
pilihla isteri yg terbaik agar dpt bntu kmo utk guide ank itu..InsyaAllah..
klu dh jmpe calon tuh, cpt2 kawen n wajib ajak saya!! huhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails