Thursday, 27 November 2008

Al-Quran Pedoman Hidup

Salam...

Lame dh x tulis blog...hmpir sminggu lebih..Since msuk FBS III ni, makin bertmbh2 ilmu nk dimampatkn dlm otak, makin kurg la masa nk tulis ap yg trsirat dlm hati, ap yg harus dkongsi..

B4 cite psl progrm tahsin yg diadakn ptg smlm..
Nk cite2 la ckit tentang ap yg dilalui sblm ke program tu..

Selesai tutorial dlm pkl 3 lebih...
Hujan turun sgt lebat.. Sungguh ad terdetik rse syukur di atas atas kurniaan rahmat-Nya..
Waktu itu, brpusu2 org di prkarangan blok A4,yg lupa mmbawa payung, mau x mau, harus mnunggu hujan reda.. tp ad juga yg tekad redah saja hujan yg lebat itu..basah pakaian dek kerna air yg deras turn..tidak kurg yg sabar mnnti teman masing2 yg msih blm habis tutorial..x lupa pd beberapa yg kelihatannya bagai hilang arah tujuan.. (Ayat dramatis..huhu.. cukuplh tu je uk ari ni)

Time tu, sy dgn seorg teman sy, Dudu (bkn nme sbenar..hehe) tgh tunggu teman2 yg len, Sue dan Ja .. Dudu kate die stay back coz ad Program Tahsin di A5.3..Trkejut la time tu, coz x penah2 dgr ad buat program tu..Tp Dudu ckp, ad org pernah wat pengumuman psl program tu.. Seriously, waktu dgr tu prasaan brcampur-baur..rse bersalh coz x alert dgn pmberitahuan ttg program tu, sedih, kecewa pn ad coz tak diinform oleh teman2..tp bila pikir2, ini salah sndiri la..spe suruh x alert..

Tp Alhamdulillah, Allah tnjukkan jln petang tu.. Allah temukn dgn Dudu ptg tu, Allah berikn keupayaan ptg tu utk mngikuti program trsebut..
Lepas solat Asar, kteorg trus ke A5.3, tp xde org.. Bapak yg ad disitu katanye, ad program di A3.3, tp bila ke sana, xde jugak.. Uik, xkn x jadi kot.. Hmm..agak2 kt Surau As-Syifa kot..tp xde gak..Sabar je la..dh la dgn hujan nye..penat tramat plak tu naik turn tangga.. Dudu call someone.. Rupenye, program ni buat kt Bale 4...

Klu diikutkn hati, mmbara rse geramnye..tp pepatah pn ad mngatakn ' ikut rasa binasa, ikut hati mati', jd dipikirkn scr akalnya..semua kepayahan ni ad hikmahnya.. Mungkin Allah sdg mnguji keikhlasn dan keazaman diri dlm mnyertai progrm ini..mungkin klu itu xde dlm diri ini, pasti sudah trus balik ke asrama!

Berjalan la kteorg mredahi lopak2 air dn hujan renyai ke Bale 4.. Selps tunggu lbh kurg setgh jam, program tu pn berlangsung..

Disebabkn, ini kali prtama diadakan, maka adlah pndahuluannya..
Startingnye, dijelaskn ap itu tahsin? Sbenarnye sblm ni x pernah tau pn ap maksud tahsin.. tp, barusan dijelaskn oleh dudu sblm brtolak ke Bale 4.. Subhanallah, dlm hati sbenarnya pedih.. Stu prkataan dr bhs Al-Quran ini pn x tau, sedangkn prkara ini yg dipelajari sejak umur 7 thn..Betapa jahilnya diri ini tentang agama..agama yg telah dianuti sejak 19 thn lalu.. Pedih membygkn hari2 yg tlh dijalani selama ini, bnyk yg sia-sia, bnyk yg brgelumang dosa.. Ya Allah, ampunilah dosa hambamu ini!

Azam bru adalh utk blajar bhs Arab.. !!
Berikut juga dijelaskn dlm program ini..

Tahsin - Menyempurnakan bacaan sesuai dgn contoh Rasul
Tahfidz - Menghafal Al-Quran
Tafhim - Memahami Al-Quran
Tathbiq - Amalkn isi Al-Quran
Tabligh - Menyampaikan isi Al-Quran

Tahsin diambil dr perkataan hassana-yuhassinu-tahsiinan yg brmaksud mmbangunkan, mmperbaiki.. Dari segi istilah, Tahsin brmaksud mengeluarkn setiap huruf dan tempat keluarnya beserta mmberikan haq dan mustahaqnya.

Kenapa kte harus mmbaca Al-Quran? Dulu2, x rase pn baca Al-Quran ini penting sgt, lgpun sunat je kn..Jdnya, jarang sekali tgn ini mnyentuh kalamullah ini..Masyallah..
Skrg, Alhamdulillah, dgn izin Allah dibukakn hati, diberi oleh-Nya kesedaran betapa pntingnya Al-Quran itu dlm kehidupan.. Al-Quran panduan hidup org mukmin! Rasulullah s.a.w prnah bersabda, kita xkn sesat di dunia ini selagi berpegang pd Al-Quran dn As-sunnah..



Membaca Al-Quran ni bnyk sgt2 kebaikannya...

1. Kita akan mndapat syafaat di akhirat kelak
2. Kita akan mendapat darjat yang tinggi
3. Merupakan amalan terbaik

Rasulullah s.a.w telah bersabda bhw sebaik-baik kaum adalah yang belajar Al-Quran dan mengajarkannya.

4. Terhindar dr kehancuran

Menurut Ibnu 'Abbas r.a, Rasulullah s.a.w bersabda sesungguhnya orang yang x ad sedikitpn Al-Quran pada rongga mulutnya, dia bagaikan rumah yang rapuh.. Maksudnya disini, seseorang itu akan terumbang-ambing, tiada tujuan hidup dlm hidupnya jika tidak mengamalkn bacaan Al-Quran..

5. Mendapat sebaik2 anugerah Allah..

Ibu bapa yg mempunyai anak yg menghafal Al-Quran di akhirat kelak, akn diberi mahkota dan jubah kemuliaan.. Subhanallah, alangkah indahnya jika dpt hadiahkan mahkota dn jubah tu kt orang tua kita!

Itu la sedikit ulasan ttg progrm tahsin..sbenarnye bnyk ag nk dikongsikn tp masa x mengizinkn..Maka, sbg kesimpulannya, haruslah dipraktikkan mmbaca, memahami dan menghafal serta mngamalkan apa yg trkandung dlm kitab Allah ini sehari-hari.. Jadikannya pedoman dlm hidup.. Waktu2 lapang itu, isikanlah dgn membaca Al-Quran, brdamping la dgn Al-Quran kemanapun kita pergi.. InsyaAllah, kita xkn sesat dlm hidup ini selagi kita berpegang kepada ayat2 Al-Quran.

.: When Heart Does the Talking :.

2 comments:

duha said...

sedap2 name duha jd dudu..ja ngan sue ok je plak tuh..heh..teringat kat mtrx dlu org panggil cmtu gak '-_-..hehhe..Alhamdulillah Allah bagi kte bertige kesempatan nak join program Tahsin tuh..erm..ingat, Allah pilih bella..so jgn sia2kan any peluang yg dtg..moga kita dpt istiqamah ikut prog tu for the next week n the next n the next n so on..

ilmu manusia kalau dibandingkan ngn ilmu Allah bagai setitis air dari selautan ilmu Allah yg sgt luas dan takde batasan..jadi kita mmg akn snts menambah ilmu smpai mninggal..

jd jgn rs sdeyh atau marah kalau kita baru tau sesuatu..mungkin terlambat sket dr org lain, tp yg pntg Allah msih bagi peluang utk kita mempelajari n memperolehi ilmu baru..di sekeliling kita masih rmai yg perlu bantuan sbb masih belum dpt kesedaran n belum tau pelbagai ilmu lagi..so be thankful! Alhamdulillah~ sayang bella! :D

Bella said...

Thanks for the advice, Duha! Can't wait ur new post! Cpt la siapkn..~sayang duha gak!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails