Saturday, 15 November 2008

Gunung Geulis Telah Ku Daki

Last week, 9 Nov 2008...

Sy, kwn2 dn senior2 mendaki Gunung Geulis (Geulis dlm bhs Sunda brmaksud cantik).. Kteorg mula brtolak dr tempt brkumpul dlm pkl 8 pg slps memanaskn bdn..x lupa diiringi doa agar perjlnan kami diredhai dn semoga slmt smpi ke destinasi yg dtujui..

Bru je kat kaki gunung, dh rse penat dh..hehe..tp bila tgk sawah padi sekeliling..MasyaAllah, cntik sgt!! membuatkn kteorg excited nk truskn prjlnan..
Gunung tu tingginye mmg x dpt nk dgmbrkn..tinggi!!! tp xdela setinggi Gunung Kinabalu.. Spnjang pjlanan x bnyk tanh rata, mncondong je sume, klu 20-30 drjah ok lg, tp bygkn la ad yg condongnye tu smpi 70 drjh..hnye Allah je la tau betape pyhnye nk naik time tu..tapi tiap kali jumpe je tnh rata, fuhh..rse best gle.. Klu2 kte hayati la kn.. selama ni x pernah pn kte endah jln rye yg rata tuh..tp klu time2 naik gunung, klu ad tnh rata sronok gle kn..
Ini yg Allah cube tunjukkn pd kite, bila kte diberi kesenangan, slalunye kte alpa..tp ble ditimpa kesushan, brula hati ingat pd Allah dn slps kesushan kte dringankn sedikit, sungguh brsyukurnya kita.. Tp seharusnye, tiap hari kite kene brsyukur..tiap saat, tiap nafas.. Memang trlalu bnyk kebaikan yg Allah tlh bg pd kita, pancaindera, keupayaan utk brfikir, keupayaan utk brgerak..renung2 kn lah wahai teman sekalian..

Slps 3 jam lbh prjlnan..smpi la ke puncak gunung..rse sronok sgt!! penat sume hilang, rse puas coz dh smpi ke destinasi yg ditujui..Klu nk diikutkn, bbrape kali sy rse mcm nk give up je kt pertghan jln sbb penat yg melampau, tp kawan2 sume saling bg semangat.. Jd prjlnn ttp dtruskn.. Bile dh smpi pncak, bru rse berbaloi sume penat lelah slame ni.. Mcm ni la gak kehidupan sharian kte, lg2 waktu blajr.. Blajr ni penat mmg penat, susah pn susah.. Tp bile d akhir nnti kte brjaya menggenggam sgulung ijazah, pasti x rse mnyesal blajr brtahun2.. Pasti x rse lg kepahitan swaktu mnntut ilmu..
Slps rehat2 dn mnikmati keindahan permandangan ciptaan Allah, kteorg brgambr kenangan dn sempat main a few game..best..
Nk cite ckit, kt puncak gunung ni ad stu makam..dikatekn mrupakn makam org yg jumpa Jatinangor ( bndr trletaknye gunung ni dn di sini gak la trletaknye Universitas Padjadjaran)..
Turun gunung adlh stu lg cabaran buat kteorg, jari2 kaki mmg lenguh gle.. Jln yg licin sbb lecak mmbuatkn rmi lah yg sliding smpi bju sume kotor..
Sampai je asrama, sume bersyukur gle..lps mnguruskan diri- mandi, solat, makn.. berehat la jap.. Tp part yg plg gmpak adlh..bngun je dr tdo, brula trase 'nikmat'nye.. SELURUH BADAN LENGUH YG TERAMAT.. thx to sue coz tolong urut..hehe.. Tp, nikmat x brhenti di situ.. keesokkan hari nye, dn bberape hari brikutnye, time turun bukit dan naik turun tngga.. hnye Allah yg tau btape sakitnye otot2 ku..

3 comments:

duha89 said...

best2..pasni kite daki gnung everest same2..tapi b4 that kne daki gnung mangalangalaya (ape tah name die)hehhe..dkat2 sni jgak..hehhe..

Nabilah said...

hehe..rse2 klu nek gunung everest, bkn je lenguh2 kaki..tp rse2nye kene naik krusi roda sminggu..haha

duha said...

haha..bes pe nek kusi roda..kat klinik padjadjaran ade satu..bole pnjam :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails